Stakeholder
– magyarul érintett - bárki lehet,
aki pozitív vagy negatív befolyással/hatással van a projektünk haladására,
eredményeire, minőségére és zárásának sikerességére. Például ilyenek a projekt külső és
belső tagjai, PIB (projektirányító bizottság), vállalat vezetősége, értékesítő kolléga vagy kollégák; más projektek, amelyek kölcsönhatásban
vannak a mi munkánkkal; vállalaton belüli egyéb területek, amelyek működése
hatással van az ügyünk kimenetelére (például beszerzés vagy üzemeltetés); ügyfél
(vevőm, igénylőm); szponzor; egyéb szervezetek és hivatalok, ha bármilyen
jogszabályi kötelezettség szerint kell végezni a projektet vagy maga az igény ilyen
céllal jött létre stb.
Kép: pixabay.com |
Láthatjuk, hogy az érintettek köre egészen széles
skálán mozog és a projektünk kimenetelére a befolyásuk is igen szerteágazó
lehet. Éppen ezért fontos, hogy kiemelten kezeljük őket. Nagyobb vállalatoknál
(multiknál) ezt hívják stakeholder management-nek, de uniós finanszírozású
projektek esetében is szükséges a projektben érintettek kezelése.
Egyébként nem ördögtől való ötlet ez, sok hasznos
dolog felszínre kerülhet egy-egy ilyen elemzés során, amelyre külső, felszínes
szemlélő lehet, hogy nem is gondolna, ezért ha a nagyoknál bevált a módszer, miért ne alkalmazhatnák mi is haszonnal? Egyáltalán nem nehéz és nem is csalafinta dolog, megmutatom, hogy pár lépésből egészen hasznos kis segítséget
gyárthatunk magunknak.
Az első lépés, hogy a projekt tervezési szakaszában az érintetteket be kell
azonosítani, ha lehet, név szerint. Össze kell gyűjtenünk a főbb
jellemzőiket: milyen funkciót töltenek be a projektünkben, milyen elvárásaik
vannak a projekttel szemben, mekkora és milyen irányú lehet a befolyásuk mértéke. Ebben a lépésben kell
meghatározni a kulcs-érintetteket is, vagyis azokat, akik a legnagyobb
hatással, befolyással lesznek a projekt egész sorsára. Ilyenek például a
szponzorok, a projektvezető és az ügyfél.
Második lépésben készítenünk kell egy „térképet”,
amelyen az áttekinthetőség kedvéért el tudjuk helyezni őket. Ehhez két érték
összevetését használjuk, amely lehet például: hatáskör és érintettség mértéke
vagy hatáskör és részvételi aktivitás mértéke, esetleg részvételi aktivitás és
befolyás mértékének az összevetése, de saját magunk is meghatározhatunk két ilyen paramétert.
A lényeg mindegyik esetben ugyanaz: meg kell
néznünk, hogy az adott érintett milyen módon és milyen mértékben befolyásolhatja
a projekt kimenetelét.
Példaként hoztam egy térképet, az egyszerűség
kedvéért az érintetteket az abc betűivel jelöltem. Megjegyzem, hogy ha olyan értéket választunk, amely negatív is lehet (pl. befolyás), akkor ez a térkép nemcsak pozitív, hanem negatív értékeket is felvehet, hiszen lehet negatív befolyással is valaki a projektünkre (hátráltat, kockázatot jelent stb.).
Kép: projektmentő |
Harmadik lépésben fel kell térképeznünk, hogy az egyes
kulcs-érintettek hogyan, mikor és milyen módon, eszközökkel befolyásolhatják majd a projektünk alakulását pozitív vagy negatív irányba.
Ezért a negyedik lépésben készítünk róluk egy összefoglaló
elemzést. Például ilyet:
Kép: projektmentő |
Ezzel nagyjából a tervezési szakasz végére értünk.
Persze lehetne ezt még cizellálni, csűrni-csavarni, de már ennyi infóval is
bővel elboldogulunk, más még ennyit sem tesz az ügy érdekében. Mi legalább
ennyivel is előbbre és közelebb vagyunk a célunkhoz.
Elkezdődik hát a projektünk, fut-fut a maga útján,
mi ilyenkor a teendő a fenti kis ábráinkkal. Ezeket is frissíteni kell menet közben, mert az egy dolog, hogy mi a
projekt elején mit gondoltunk, de az élet, mint tudjuk, néha direkt nem úgy
keveri a kártyákat, hogy nekünk jó legyen. Ezért nem csak az ábrákat
frissítjük, hanem a kialakult új helyzetnek, új infóknak megfelelően reagálunk is, aszerint, hogy az érintett a térképen melyik területre került. Például bejöhet a képbe egy új szereplő, akivel addig nem számoltunk, vagy egy másiknak a hatáskörét és befolyását alábecsültük esetleg személyi változás történik és ezáltal megváltozik egyes emberek hozzáállása a témához.
Telik-múlik az idő és a Projektek életciklusa szerint elérkezünk a sikeres záráshoz.
Fellélegezhetünk, pezsgőt bontunk és miután némileg kijózanodtunk a nagy
ünneplés után, belátjuk majd, hogy ismét jól döntöttünk, amikor egy picivel
több munka befektetésével sok bosszúságtól kíméltük meg magunkat.
Ráadásul az
így elkészített anyagok egy következő projektben nagy segítségünkre lehetnek,
mert a folyamatos menet közbeni finomításnak köszönhetően a projekt végére
reális kép alakult ki az egyes érintettek szerepéről és befolyásának a
mértékéről, valamint azt is reálisan látjuk majd, hogy az általunk
választott kezelési és kommunikációs stratégia mennyire volt velük kapcsolatban
megfelelő.
Egy fontos dolog a végére: az így elkészült anyagokat a témájuk miatt jobb, ha bizalmasan kezeljük, vagy ha többen készítettük el, akkor ezek legyenek a belső, korlátozott hozzáférésű dokumentumok között.
Egy fontos dolog a végére: az így elkészült anyagokat a témájuk miatt jobb, ha bizalmasan kezeljük, vagy ha többen készítettük el, akkor ezek legyenek a belső, korlátozott hozzáférésű dokumentumok között.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése